Futurs possibles

Com ja hem comentat a l'apartat Com ha canviat?, el poble Torroella de Montgrí no sempre ha estat el mateix. Cada dia els habitants que hi viuen el transformen, fan els possibles perquè sigui un lloc més agradable per viure-hi. Per aquesta raó, ens hem intentat imaginar Torroella d'aquí a uns anys. I aquests són alguns dels canvis que gosem predir:

- Pel que fa a la SUPERFÍCIE: el poble s'està expandint i en un futur haurà crescut tant, que, segurament es tocarà amb el poble del costat, l'Estartit, que també està creixent. Això podria provocar que costés molt distingir les fronteres entre els dos pobles.

- Pel que fa al MEDI AMBIENT: el Montgrí, el massís muntanyós que trobem a Torroella, es repoblarà amb nova vegetació.

- Pel que fa a les INSTAL·LACIONS: opinem que, de moment no fan falta més pavellons municipals, perquè ja n'hi ha dos a la vora (el del Guillem de Montgrí i el de l'Estartit), però sí que resultarien molt necessaris una escola i un institut nous, a causa de què els que es tenen avui dia estan saturats. A més a més, des de fa molt de temps els habitants demanen una piscina municipal, i sembla que s'ha promès que aquesta piscina es construiria.

- Pel que fa als COMPROMISOS DELS HABITANTS: ens agradaria que Torroella millorés en aspectes que depenen de totes les persones que hi viuen, com tenir més cura de les platges, procurar per utilitzar energies renovables, millorar en la pràctica del reciclatge, netejar i depurar el riu Ter, netejar les aigües del port de l'Estartit...

Estem segurs que, en un futur, per molt que passin els anys hi haurà coses que no canviaran a Torroella: la Tramuntana seguirà esperrucant-nos els cabells, seguirem gaudint de la fruita que donen les seves terres, de la olor de la ginesta i del sol d'estiu. I esperem que d'aquí molts anys no haguem d'anar a viure al Castell del Montgrí per culpa de la pujada del nivell del mar!



 


A continuació us proposem una activitat sobre com es prenen les decisions respecte el futur de Torroella:

"Ple a l'Ajuntament de Torroella de Montgrí"


Aquesta activitat pretén que a partir del visionat del vídeo us pugueu fer una idea de com és un ple de l'ajuntament.

Creació

Inicialment, vam anar a l’Ajuntament de Torroella per demanar si podíem assistir a un ple. Ens van dir que sí, però que no ens seria permès gravar-ho. Així doncs, vam decidir assistir-hi igualment i agafar notes del tot el que s’hi anava dient. Després d’assistir al ple, vam fer el muntatge del vídeo i vam plantejar una sèrie de preguntes a partir del què havíem observat durant el ple. Vam representar el ple amb figures de "Playmobil" perquè vam pensar que era una manera més divertida i interessant.

Procés

Primerament, s'ha de mirar el següent vídeo: 



Mentre mireu el vídeo, haureu d’intentar fer-vos una idea general, fixar-vos en detalls que us cridin l’atenció o que no acabeu d’entendre. Posteriorment, haureu de contestar les preguntes que proposem a continuació. Per una banda hi ha algunes preguntes amb les que pretenem avaluar si heu estat capaços de retenir la informació. Per altra, hi ha preguntes que són de resposta oberta, a partir de les quals pretenem observar si heu estat capaços de comprendre i reflexionar sobre què se us ha transmès, i ser capaços d’elaborar el vostre propi punt de vista.


Preguntes sobre el ple:

- Quins càrrecs poden tenir els participants d’un ple?
- Quin és el paper dels regidors?
- Quina és la funció d’un secretari? I la del gerent? I la de l’interventor?
- Com és que hi ha més representació d’alguns partits que d’altres?
- Hi poden participar els ciutadans? Si és que sí, en quin moment del ple?

Preguntes que ajuden a la reflexió:

Un ple sol tenir diverses parts. Primerament, es parla de les ordres del dia i es vota el que sigui convenient. Seguidament, els regidors exposen diverses queixes i fan propostes. L’alcalde les escolta totes i les dóna resposta a cada regidor. Finalment, es dóna oportunitat als ciutadans de participar: formular preguntes, propostes, inquietuds, etc. Després d’haver vist com és un ple, creus que és un exemple d’una pràctica democràtica? Per què?

Durant el ple s’han de votar i prendre decisions. En alguna ocasió, tots els participants estan d’acord en el mateix. Tot i això, en moment que hi ha més discrepàncies, els regidors d’un mateix partit solen estar d’acord sempre en què han de votar. Penses que solen votar tenint en compte la ideologia del seu partit, o es deixen guiar lliurament per la seva pròpia ideologia?


Objectius

El vídeo està dirigit a alumnes de cicle mitjà o superior. En cas de fer una reflexió posterior seria convenient fer-la també amb alumnes d’aquests cicles, ja que les argumentacions a l’hora de reflexionar solen ser més completes i elaborades.

L'objectiu principal de l'activitat és que es coneguin què és un ple, quins són alguns dels temes que s'hi plantegen i que, sens dubte, són importants pel poble i pels seus habitants.

També es pretén treballar d’una manera més lúdica algunes de les competències que apareixen al currículum d’educació primària, tals com:

- La competència comunicativa i audiovisual, per tal de saber expressar-se per escrit i poder redactar les pròpies idees i opinions sobre el ple de l’ajuntament. També saber explicar les idees pròpies oralment, en cas que es faci una reflexió final conjunta.

- La competència del tractament de la informació i competència digital, per tal de saber utilitzar les tecnologies de la comunicació, per informar-se d’un tema concret. També saber seleccionar la informació més important i apreciar els recursos multimèdia utilitzats per explicar o representar un fet real.

- La competència d’aprendre a aprendre: la dificultat d’aquesta activitat requereix tenir clar en tot moment què se sap, què s'està ensenyant i què falta aprendre. El debat o els interrogants que poden derivar d’aquesta activitat requereixen que es tinguin present que davant d’una mateixa activitat hi poden haver diversitat de respostes que donin solució a la mateixa situació.

- La competència social i ciutadana, per tal de comprendre el món, i de manera més directe, el poble on viu, tots els esdeveniments que hi tenen lloc, les causes i conseqüències de les actuacions pròpies i les dels altres, etc. Així doncs, es pretén que us interesseu pel que passa al seu poble, i en aquest cas com les decisions a nivell polític afecten a la vida quotidiana. També per apropar-vos al model de ciutadà actiu interessat en la construcció d’una societat democràtica, solidària i tolerant.

Avaluació

A partir de les preguntes s’intentarà avaluar el nivell d’atenció i comprensió. Pretenem que reflexioneu sobre diversos aspectes relacionats amb els nostre sistema polític, la democràcia. No només es tindrà en compte que sapigueu sàpiguen contestar les preguntes correctament o retinguin el màxim de dades, sinó que també es tindran en compte altres aspectes. Després de respondre les preguntes, es pot fer una posada en comú, on s’expressin els seus dubtes, inquietuds, opinió, etc. Per tant, també es valorarà la capacitat de reflexionar i d’aportar arguments.